X

Wypełnij formularz by otrzymać kupon










Oświadczam, że zapoznałem/am się i akceptuję treść regulaminu klubu oraz wyrażam, zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp. Z o.o. ul Ciszewskiego 15 w Warszawie, celem realizacji umowy w zakresie świadczenia usług przez klub.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp.z o.o. w Warszawie w celach marketingowych.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie na podany adres e-mailowy informacji handlowych wysyłanych przez Trenerindywidualny.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w imieniu spółki, bądź na zlecenie jej partnerów biznesowych.
Dieta
Fizjologia treningu
Metody treningowe
Odchudzanie
Suplementacja
Testy wydolnościowe
Trening po kontuzji
Trening siłowy
Trening wydolnościowy
Zdrowie
Akceptujemy karty
fitness klub ursynówfitness ursynówsiłownia ursynówsiłownia ursynówfitness ursynów

Znaczenie węglowodanów w treningu (rezerwy glikogenowe).


Wydolność fizyczna sportowca uzależniona jest od wielkości zasobów energetycznych nagromadzonych w ustroju. Zazwyczaj organizm wykorzystuje zgromadzone w mięśniach i wątrobie węglowodany oraz tłuszcze z tkanki tłuszczowej i wewnątrzmięśniowej. W przypadku bardzo intensywnego treningu lub niedostatecznej ilości węglowodanów w diecie korzysta także z białek mięśniowych.

Przeciętna zawartość węglowodanowych i tłuszczowych źródeł energii podczas wysiłku fizycznego (tab. 1 i tab. 2)
Tab. 1.

 

Węglowodany

Zapasy w organizmie (g)

Glukoza we krwi

3-5

Glikogen mięśniowy

300-400

Glikogen wątrobowy

80-100

 

Tab. 2.

 

Tłuszcz

Zapasy w organizmie (g)

Tkanka tłuszczowa

9000

Tłuszcz  wewnątrzmięśniowy

500

 
Organizm człowieka posiada ograniczoną zdolność magazynowania cukrów, głównie w formie glikogenu mięśniowego. Ich zapasy rozłożone są w organizmie w następujący sposób: około 79% w mięśniach (glikogen mięśniowy)- przeciętnie 300-400g, 14% w wątrobie (glikogen wątrobowy)- przeciętnie 80-100g, i 7% we krwi (glukoza)- przeciętnie około 3-5g (Sherman 1995).

Najniższe wartości glikogenu obserwuje się na czczo lub po okresie przegłodzenia, natomiast po posiłku, w skład którego wchodzą węglowodany, jego zasoby w wątrobie ulegają zwiększeniu. Jeżeli w trakcie bardzo intensywnego treningu zapasy glikogenu zostaną wykorzystane organizm korzysta z innego rezerwuaru energetycznego tzn. z kwasów tłuszczowych obecnych we krwi, mięśniach i tkance tłuszczowej. Jednak procesy utleniania tkanki tłuszczowej i pozyskiwania z niej energii są u nas osłabione, dlatego też po wyczerpaniu glikogenu pojawia się zmęczenie. Aby temu zapobiec należy uzupełnić odpowiednio zapasy glikogenu przed wysiłkiem i wprowadzić odpowiednią regenerację po wysiłku, a we wskazanych przypadkach dostarczać sobie glukozę także w trakcie treningu, szczególnie wytrzymałościowego.

Trening przygotowania motorycznego
fitness klub Ursynów