X

Wypełnij formularz by otrzymać kupon










Oświadczam, że zapoznałem/am się i akceptuję treść regulaminu klubu oraz wyrażam, zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp. Z o.o. ul Ciszewskiego 15 w Warszawie, celem realizacji umowy w zakresie świadczenia usług przez klub.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp.z o.o. w Warszawie w celach marketingowych.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie na podany adres e-mailowy informacji handlowych wysyłanych przez Trenerindywidualny.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w imieniu spółki, bądź na zlecenie jej partnerów biznesowych.

Znaczenie węglowodanów w treningu (rezerwy glikogenowe).


Wydolność fizyczna sportowca uzależniona jest od wielkości zasobów energetycznych nagromadzonych w ustroju. Zazwyczaj organizm wykorzystuje zgromadzone w mięśniach i wątrobie węglowodany oraz tłuszcze z tkanki tłuszczowej i wewnątrzmięśniowej. W przypadku bardzo intensywnego treningu lub niedostatecznej ilości węglowodanów w diecie korzysta także z białek mięśniowych.

Przeciętna zawartość węglowodanowych i tłuszczowych źródeł energii podczas wysiłku fizycznego (tab. 1 i tab. 2)
Tab. 1.

 

Węglowodany

Zapasy w organizmie (g)

Glukoza we krwi

3-5

Glikogen mięśniowy

300-400

Glikogen wątrobowy

80-100

 

Tab. 2.

 

Tłuszcz

Zapasy w organizmie (g)

Tkanka tłuszczowa

9000

Tłuszcz  wewnątrzmięśniowy

500

 
Organizm człowieka posiada ograniczoną zdolność magazynowania cukrów, głównie w formie glikogenu mięśniowego. Ich zapasy rozłożone są w organizmie w następujący sposób: około 79% w mięśniach (glikogen mięśniowy)- przeciętnie 300-400g, 14% w wątrobie (glikogen wątrobowy)- przeciętnie 80-100g, i 7% we krwi (glukoza)- przeciętnie około 3-5g (Sherman 1995).

Najniższe wartości glikogenu obserwuje się na czczo lub po okresie przegłodzenia, natomiast po posiłku, w skład którego wchodzą węglowodany, jego zasoby w wątrobie ulegają zwiększeniu. Jeżeli w trakcie bardzo intensywnego treningu zapasy glikogenu zostaną wykorzystane organizm korzysta z innego rezerwuaru energetycznego tzn. z kwasów tłuszczowych obecnych we krwi, mięśniach i tkance tłuszczowej. Jednak procesy utleniania tkanki tłuszczowej i pozyskiwania z niej energii są u nas osłabione, dlatego też po wyczerpaniu glikogenu pojawia się zmęczenie. Aby temu zapobiec należy uzupełnić odpowiednio zapasy glikogenu przed wysiłkiem i wprowadzić odpowiednią regenerację po wysiłku, a we wskazanych przypadkach dostarczać sobie glukozę także w trakcie treningu, szczególnie wytrzymałościowego.

Trening przygotowania motorycznego
fitness klub Ursynów

UMÓW SIĘ NA PIERWSZY, DARMOWY TRENING PERSONALNY

+
ogólnorozwojowy sylwetkowy
rehabilitacyjny po kontuzji motoryczny
pod kątem innego sportu
nasz karnet karta MultiSport
fitprofit ok system sam trening z wejściem
Zapoznałem się i akceptuję regulamin treningów personalnych.