Golf

Golf jest jedną z dyscyplin, które w ostatnich latach zyskują na popularności i znaczeniu. Przeciętny gracz gra około 37 turnieji na rok ( dane amerykańskie) i spędza o wiele więcej czasu na trening. Mimo, iż jest on uważany za sport niskiego ryzyka odsetek urazów w tej dyscyplinie wzrasta. Według ostatnich badań, w ciągu dwóch lat 60% zawodowych graczy i 40 % amatorów doznało jakiegoś urazu lub przeciążeń podczas gry w golfa. Ponad 80 % z nich były kontuzjami przeciążeniowymi.

Najczęstsze kontuzje w golfie:
  • bóle w odcinku lędźwiowo – krzyżowym ( często spowodowane dużą komponentą rotacji i wyprostu w tym odcinku kręgosłupa, w jednej rundzie liczba ruchów rotacyjnych w odcinku lędźwiowym sięga nawet do 50) Zapobieganie im w treningu uzupełniającym polega na przetorowaniu odpowiedniej ruchomości w stawach biodrowych oraz odpowiedniej aktywacji mięśni kompleksu biodrowo-miedniczno-lędźwiowego ( tzw. core). Drugą przyczyną urazów w tym odcinku jest też wielokrotne pochylanie się do torby golfowej ( dużo powtarzalnych ruchów zgięcia)
  • kontuzje w obrębie stawu łokciowego – tzw. łokieć golfisty czyli ( większy odsetek u amatorów, często spowodowane nieodpowiednim chwytem kija oraz techniką odbicia)
  • w obrębie nadgarstka – przeciążenia mięśni prostowników i zginaczy ( większy odsetek u zawodowych graczy), zespół cieśni tunelu nadgarstka czy choroba DeQuervain's
  • w obrębie barku dominującego ( obie grupy porównywalnie) Szczególnie aktywne podczas ruchu jest mięsień podłopatkowy, piersiowy oraz najszerszy grzbietu, co predysponuje do zespołu cieśni podbarkowej, zapalenia kaletki, czy zwyrodnienia stawów oraz niestabilności. Szczególnie w tym przypadku, aby zapobiec urazom ważna jest odpowiednia rozgrzewka.
  • kolana – długie stanie, chodzenie i ruchy skrętne mogą pogłębiać przeciążenia

     Wykazano, że przynajmniej 10 minutowa rozgrzewka, w szczególności w obrębie kończyny górnej o połowę zmniejszała ryzyko urazu.

     Pierwszym krokiem w dopasowaniu programu przygotowania motorycznego w golfie jest biomechaniczna analiza ruchu golfowego .Swing wymaga uruchomienia całego łańcucha kinetycznego, aby wykonać kilka ruchów w określonej kolejności i timingu. Jeśli kolejność lub czas wykonania tych ruchów jest zmieniona, wpłynie to na jakość całego swingu. Kompensacja w łańcuchu biokinematycznym oddziałują bezpośrednio na odległość i kierunek lotu piłki golfowej.

     Niezbędne jest zbudowanie odpowiedniego poziomu mobilności, elastyczności, stabilności, równowagi, siły, wytrzymałości i mocy w celu osiągnięcia biomechanicznie poprawnej techniki ruchu. Warto popracować nad tymi cechami oddzielnie zanim nauczymy się wykorzystywać je podczas gry. Podstawą są ćwiczenia wykonywane w pozycjach wykorzystujących wzorce ruchowe związane z ruchem golfowym. W planowaniu pracy z osobą grającą w golfa pomagają nam testy funkcjonalne, które pozwalają indywidualnie dobrać program treningu dla zawodnika. Dzięki nim, jesteśmy w stanie określić które ogniwo całego ruchu najbardziej niekorzystnie wpływa na technikę.