Żeglarstwo

Trening ogólnorozwojowy w żeglarstwie regatowym

Żeglarstwo regatowe jest sportem wymagającym od zawodników bardzo dobrego przygotowania taktycznego oraz umiejętności prowadzenia jachtu na wodzie. Jednakże, wygrywają ci zawodnicy którzy są najlepiej przygotowani nie tylko taktycznie, ale również i fizycznie. Żeglarstwo jest zwykle kojarzone z mało wymagającą rekreacją na niedzielne popołudnie. Mało osób zdaje sobie sprawę, że zawodnicy w trakcie jednego wietrznego dnia zawodów potrafią spalić do 3000 kalorii!

Żeglarstwo jest najdłużej trwającą, pod względem czasu trwania, dyscypliną Olimpijską. Przykładowo najlepszy żeglarz olimpijski w historii Ben Ainsile ukończył 11 wyścigów przez 6 dni, aby wygrać złoty medal na igrzyskach w Londynie. W ciągu dnia regat na igrzyskach olimpijskich odbywają się przeważnie dwa wyścigi, zawodnicy spędzają do 7 godzin na wodzie bez przerwy na odpoczynek.

W związku z tym, aby czerpać jak najwięcej korzyści i zwiększyć swoje szanse na sukces w regatach bardzo ważnym elementem treningu żeglarskiego jest odpowiedni trening przygotowania motorycznego nakierowany na cechy potrzebne w żeglarstwie. Aby osiągnąć najlepszy wynik sportowy w żeglarstwie, cechy motoryczne które powinny być rozwijane to: siła, wytrzymałość oraz zwinność.

Aby wygrać regaty żeglarskie trzeba być najszybszym, a żeby osiągnąć największą prędkość jacht musi być płaski, co znaczy, że zawodnicy muszą być ustawieni równolegle, czyli praktycznie leżeć jak najbliżej tafli wody. Pozycja ta to tzw. ang. „hiking" wymaga ona długiego izometrycznego napięcia mięśni praktycznie całego ciała. Oczywistym jest to, że wygrywa ten który jest najsilniejszy i jest w stanie jak najdłużej utrzymać tę pozycję.

Elementy które powinien zawierać trening „lądowy" w żeglarstwie to:
  • Wytrzymałość: wiosła oraz rower
  • Trening siłowy całego ciała oraz trening nakierowany na wzmacnianie mięśni posturalnych
  • Ruchy funkcjonalne wykorzystywane w „hiking'u"