Młodzi zawodnicy (seria YOUTH)

Młody sportowiec, w nie mniejszym niż dorosły zawodnik stopniu, potrzebuje wyważonego i mądrego mlodzi-sportowcypodejścia trenerskiego. Oprócz zasad obowiązujących w treningu „dorosłych", musimy uwzględnić aspekty rozwojowe i naturalne mechanizmy adaptacyjne, które młody sportowiec naturalnie posiada. Podobnie jak u zawodowców, pracujemy opierając się na czterech filarach w treningu przygotowania motorycznego: rozwoju potencjału ruchowego, umiejętności regeneracji, kompetencjach mentalnych oraz nawykach żywieniowych.

Mając na uwadze rozwój ruchowy bardzo istotnym elementem jest uwzględnienie tzw. „okresów krytycznych". I tak na przykład rozwój cechy jaką jest szybkość może być kształtowany tylko do 11-12 roku życia. Później, ze względu na postępujący proces mielinizacji włókien nerwowych, nie będzie to możliwe. Jeżeli chodzi o wielkość obciążeń to nie przekraczamy możliwości adaptacyjnych rozwijającego się organizmu. Nie chcemy dopuścić do trwałych zmian przeciążeniowych takich jak przedwczesne skostnienie chrząstek wzrostowych czy chondromalacja chrząstek stawowych. Musimy brać także pod uwagę ryzyko pojawienia się chorób wieku dorastania, takich jak np. choroba Osgood-Schlattera czy Choroba Scheuermanna. W przypadku gdy mamy z nimi do czynienia niezbędna jest odpowiednia modyfikacja treningu.

Regeneracja u młodego zawodnika przebiega szybciej niż w wieku dorosłym, ale by tak się stało należy stworzyć mu odpowiednie warunki do wypoczynku; sen powinien być dłuższy a obciążenia treningowe niższe i bardziej wszechstronne niż u seniora.

W aspekcie mentalnym, okres dorastania jest dla młodego zawodnika szczególnie trudny; przeżywa on wtedy masę rozterek i problemów związanych z okresem dojrzewania. Stawia to przed nami szczególne wymagania w zakresie zmotywowania go do treningu i utrzymania jego równowagi psychicznej.

Podobnie jak u dorosłego zawodnika, u młodego sportowca równie ważne są kwestie żywieniowe. Wymagają one specyficznego podejścia; przewaga procesów anabolicznych nad katabolicznymi w okresie wzrastania jest charakterystyczną zmienną wpływającą na poprawę wyników sportowych u osób w tym wieku, dlatego też organizm potrzebuje większej ilości substancji budulcowych. Musimy dostarczyć mu chociażby większą ilości pełnowartościowego białka, oraz zapewnić specyficzny zestaw witamin i minerałów.

Tworząc odpowiednią bazę motoryczną w młodym wieku, dorosły zawodnik będzie miał niekwestionowaną przewagę nad rywalami, którzy nie pracowali w odpowiedni sposób gdy ich organizm był przygotowany na ogromny skok sprawnościowy. Co więcej , brak odpowiednich nawyków ruchowych które nie zostały wypracowane w okresie dorastania, będzie predysponował dorosłego zawodnika do kolejnych urazów.

Programy z serii YOUTH zapewniają zintegrowane wsparcie specjalistów z następujących dziedzin:
  • Treningu motorycznego
  • Odżywiania
  • Rehabilitacji
W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat treningu z młodymi sportowcami skontaktuj się z nami.